Mały Miś w świecie wielkiej literatury
W roku szkolnym 2023/2024 grupa 0d przystąpiła do realizacji projektu: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. Realizacja owego projektu posłużyła przede wszystkim rozwojowi czytelnictwa oraz rozwijaniu kompetencji kluczowych dzieci. Kompetencje kluczowe rozwija się bowiem w perspektywie uczenia się przez całe życie, a udział w zmisiowanym projekcie bezdyskusyjnie temu służy.
Udział w projekcie przyczynił się w dużym stopniu do rozwoju dzieci, a także do doskonalenia pracy własnej. Wymagał zaangażowania i dodatkowych działań pań pracujących w przedszkolu: Marzeny Brackiej i Zuzanny Rejkiewicz-Wiosło, ale osiągnięte efekty posłużyły podniesieniu jakości pracy przedszkola. Przede wszystkim projekt stanowił atrakcyjną formę realizacji zadań przedszkola opisanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Co więcej - projekt wpisał się w zalecane sposoby i warunki realizacji podstawy. Praca z modułami Małego Misia pozwoliła na realizację wszystkich kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024, dotyczących przedszkoli:
- Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny – rozwijanie czytelnictwa przez przedszkole we współpracy z rodzicami, tj. zachęcanie do czytania w domu misiowi; wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci (talenty/predyspozycje).
- Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u dzieci stałych sprawności w czynieniu dobra – poszukiwanie ww. postaw w utworach literackich; proponowanie dzieciom czytania jako wartościowego sposobu spędzania czasu wolnego.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci – dobór literatury do wieku, możliwości i potrzeb dzieci, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych.
- Kontynuowanie działań na rzecz poznawania polskiej kultury – prezentowanie polskiej literatury dzieciom.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli wykonywanie misiowych zadań z wykorzystaniem TiK
Zrealizowaliśmy wszystkie zaproponowane moduły:
- Czytamy razem z Małym Misiem - Dzieci wraz z nauczycielem wybrały grupową maskotkę – misia, który w roku szkolnym 2023/2024 odbył czytelniczą podróż po ich domach. W przedszkolu pluszak „zamieszkał” w kąciku czytelniczym. Zostało mu nadane imię Benio i był obecny na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu w roli przewodnika po świecie literatury. Dzieci, po zapoznaniu się z daną lekturą, wypełniały kartę z dzienniczka Małego Misia.
- Misiowa wyspa talentów - W trakcie realizacji modułu dzieci poszukiwały wraz z Małym Misiem swoich mocnych stron oraz wzmacniały poczucie własnej wartości. Dowiedziały się, że każdy ma swój talent, swoją predyspozycję. Dzięki opowiadaniom odbyły podróż po sali zamienionej w Wyspę Talentów, gdzie czekały na nie zadania dostosowane do ich wieku i możliwości. Talenty i zainteresowania dzieci zostały przedstawione jako skarby, które należy odkryć i rozwijać.
- Logorytmiczne misiowanki - Dzieci uczestniczyły w zajęciach logorytmicznych. Zajęcia logorytmiczne służą poprawie koordynacji ruchowej, zwiększeniu wrażliwości muzycznej i poczucia rytmu oraz rozwojowi społecznemu i umiejętności pracy w grupie.
- Misiowy zabawownik międzypokoleniowy - Dzieci wraz Małym Misiem zaprosiły do przedszkola rodziców celem stworzenia międzypokoleniowego zabawownika. Zawiera on zbiór zabaw, w które bawili się zaproszeni goście, kiedy byli mali. Dzieci „przetestowały” zaproponowane zabawy i zilustrowały zabawownik.
- Mały Miś uczy wrażliwości - Mały Miś zaproponował dzieciom zabawy uwrażliwiające je na problemy osób niepełnosprawnych, kształtujące postawy tolerancji, akceptacji, wrażliwości i gotowości służenia pomocą. Dzięki uczestnictwu w Dniu Kolorowej Skarpetki oraz Światowym Dniu Świadomości Autyzmu nauczyciele przyczynili się do kształtowania u przedszkolaków właściwych postaw prospołecznych oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
- Mały Miś Europejczyk - Dzieci zostały zaproszone do zapoznania się z bajkami i baśniami z różnych zakątkówEuropy. Wspólnie z Małym Misiem dzieci wraz z nauczycielami napisały własną bajkę związaną tematycznie z miejscem ich zamieszkania. Tworzenie poprzedziła wycieczka po najbliższej okolicy w poszukiwaniu literackich inspiracji.
Za zrealizowanie wszystkich modułów, grupa 0d otrzymała Certyfikat Wzorowej Placówki.
Opracowała: Marzena Bracka